(Denna text är till största
delen hämtad ur "Båtar i Skåne av Båtdokumentationsgruppen,
Kulturen. Ett förnämligt verk om de Skånska båtarna
med mycket fina bilder och ritningar.)
"Under första delen av
1940-talet byggdes traditionella rodd-och segelsnipor i mycket stor omfattning.
Orsaken står bland annat att finna i det då pågående
världskriget och de ransoneringar av såväl bränsle
som matvaror detta medförde i Sverige. Åror och segel kom ånyo
till heders och, särskilt längs den folkrika öresundskusten,
ökade antalet husbehovs- och binäringsfiskare starkt.
Elvan från Arild är
ett fint exempel på dessa tidiga fyrtitalssnipor. Båtbyggaren
hette Christian Christiansson och han bodde i Arild. I vanliga fall var
han verksam som snickare, men under vintrarna byggde han en och annan båt.
Totalt blev det något över dussinet. Båtens form är
anpassad till ett område med kort och krabb sjö, i detta fall
den norra delen av Öresund och farvattnen utanför Kullaberg. Förskeppet
är förhållandvis högt, smalt och långt. Största
bredden ligger ett stycke akter om midskepps. Kölen är förhållandvis
kort för att vara på en snipa och kraftigt fallande.
I sin konstruktion är snipan
helt byggd i överensstämmelse med den lokala traditionen. Relativt
kraftiga dimensioner på spant och bordläggning, hel ässing,
betingar för och akter, toftknän, stävspunningar och reseknä
vid akterstäven. Den T-formade kölen är uppbyggd av två
delar, en lodrät och en vågrät. Spantens upplängder
och ässingarna är sammanbundna med plåtband"
Elavn kommer nu att renoveras till
det troliga orginalskicket dock med moderna material för att uppnå
en lättskött och relativt underhållsfri båt.
Efter renoveringen kommer Elvan
att återfinna sitt rätta element i Skälderviken. Hemmahamn
kommer att bli Vejbystrand eller Lervik där Lars Göransson har
ett sommarhus. Elvan ska användas som en ren nöjesbåt för
utflykter och förhoppningsvis för kappsegling mot likasinnade.
Ägarlängden för
Elvan, som jag känner till den, är mycket inkomplett. De enda
namn som jag känner till är de som finns i ägarlängden
nedan. Om någon har mer information är jag tacksam för att
få denna information. Gärna via e-mail till lars.goransson@pondus-instruments.se
Lars Göransson tog 1998 över
Elvan från föreningen Kullabyggdens Spri och Gaffelriggade båtar.
Båten var då i ett bedrövligt skick.
Tidigare ägare hade påbörjat
en renskrapning men tröttnat. De flesta bordgångar var spruckna
och nästan alla laskbrickor var spruckna och loss. Spunningen längs
hela kölplankan var loss, alla spikar var avrostade. En stor del av
stäven och aktern var ruttna. Relingslisten var loss och till stora
delar rutten. Nästan alla spant var loss från bordläggningen.
Renoveringen har nu påbörjats
med att renskrapningen har fullföljts. En ny kölplanka har tillverkats
och monterats. Halva stävplankan har bytts ut. Akterplankan har renoverats,
delar har bytts ut. Alla laskbrickor håller nu på att bytas
ut. De spruckna borden ska nåtlimmas och delvis bytas ut.
Renoveringen kommer att färdigställas
först från utsidan så mycket det går och därefter
från insidan.
Invändigt kommer alla spant
att bytas ut och nya inredningsdetaljer att tillverkas (tofter, durkar,
skott, mm).
En ny rigg ska tillverkas och segel
sys, detta har påbörjats.
En liten inombordsmotor kommer
troligen att monteras.
Renoveringen beräknas pågå
under 2-3 år varför Elvan tidigast under sommaren 2001 kommer
att få återse sitt rätta element, Skäldervikens vatten.